چالش برنامه پرمخاطب 90 و سازمان تربيت بدني اگرچه چندي است كه فروكش كرده است، اما اين چالش چنان ابعاد گسترده‌اي يافت كه تا شخص رئيس‌جمهور را درگير كرد. حمايت ميليون‌ها هوادار و مخاطب اين برنامه باعث شد تا نمره اين برنامه نزد مخاطبان داخلي و خارجي به مراتب بيش از پيش ارتقاء يابد. آنچه مي‌خوانيد مكثي بر حاشيه‌هاي اين چالش است.


اندر حكايت برنامه جذاب، ديدني و البته فوتبالي 90 زياد گفته‌اند، آن‌هم پس از چالش ايجاد شده اين برنامه با فدراسيون فوتبال كه نه، سازمان ورزش كه پنداري كمتر انتقادي را برمي تابد؛ بويژه انتقادهايي كه از خط قرمزهاي اين روزهاي دستگاه ورزش عبور مي‌كند:

1 - به چالش كشيدن فعاليت‌هاي عمراني صورت‌گرفته، مثل اين‌كه چمن فلان ورزشگاه ساخته شده كيفيت لازم را ندارد، دستشويي‌هايش به اندازه و استاندارد نيست و...

2 - خدشه وارد‌ساختن به تصميمات مديريتي مثل اين‌كه آيا انتخاب عباس انصاري‌فرد به عنوان مديرعامل باشگاه پرسپوليس مي‌تواند اين باشگاه را به سرمنزل مقصود برساند يا خير، آن هم از طريق مسابقه »SMS« كه مسوولان ورزش بدجوري بدان آلرژي گرفته‌اند.

نقطه چالش هم درست از همين‌جا شكل گرفت، وقتي كه در يك برنامه محمد آخوندي، سخنگوي سازمان تربيت‌بدني و عضو هيات‌مديره باشگاه پرسپوليس، بعد از انتخاب عباس انصاري‌فرد به عنوان مديرعامل باشگاه پشت خط تلفني 90 آمد تا معترضانه بگويد چرا بايد تصميم هيات‌مديره در انتخاب مديرعامل جديد به چالش كشيده شود يا همه‌اش كمبودها و ضعف‌ها به تصوير كشيده شده و اقدامات مثبت صورت گرفته مغفول واقع شود.

هرچند كه در فرداي آن برنامه، همه مخاطبان 90 جملگي در قضاوت و تحليل چرايي موضوع، حق را به عادل فردوسي‌پور مي‌دادند، اما چند روزي از اين جريان نگذشته بود كه فدراسيون فوتبال پا در معركه گذاشت تا به صراحت بگويد كه طي بخشنامه‌اي به روساي كميته‌هاي فدراسيون و زيرمجموعه‌هاي فوتبالي اعلام شده كه هماهنگ شده در برنامه 90 حاضر شوند!

موضوعي كه از آن به عنوان تحريم 90 در رسانه‌ها ياد شد تا در عرض چند روز فعل و انفعالات صورت گرفته، عادل فردوسي‌پور پس از سال‌ها، برنامه‌اي خنثي را به روي آنتن ببرد؛ برنامه‌اي كه به هيچ‌وجه ذائقه مخاطبان و دوستداران اين برنامه را پاسخ نگفت تا عادل در پايان با گفتن اين جمله انفعالانه كه «اگر بشود از روي اين صندلي از حق و حقانيت دفاع كرد، هفته بعد هم در خدمتتان هستم»، بينندگان 90 را با اين پرسش اصلي مواجه سازد كه چرا بايد به يكباره خدمات و كاركردهاي مثبت و موثر اين برنامه در رشد و توسعه فوتبال ناديده گرفته شود؟

قطعا مردم نمي‌توانستند پيش خود هضم كنند كه از اين به بعد «90» را فريز شده و پاستوريزه خواهند ديد.

برنامه‌اي كه با حمايت معنوي مهندس عزت‌الله ضرغامي خط قرمزي براي آن تعريف نشده بود تا ميليون‌ها نفر را تا پاسي از نيمه‌هاي شب پاي جعبه جادويي ميخكوب كند.

هر چه بود در روزهاي بعد و به برنامه بعدي 90 كشيده نشده، اصحاب فدراسيون فوتبال در نشستي با رئيس سازمان صدا و سيما تمام مسائل را به نقد و بررسي گذاشتند تا در پايان نيز جماعت فوتبالي با صحه گذاشتن بر نقش صداوسيما در رشد و تعالي فوتبال كشور، راضي و خرسند از جلسه با مهندس ضرغامي خارج شوند؛ جلسه‌اي كه در‌ آن دوباره تاكيد شد كه سازمان صدا و سيما از برنامه‌هاي ملي و توسعه‌اي فوتبال بويژه در راه صعود به مرحله نهايي جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي حمايت خواهد كرد و چنين شد كه عادل فردوسي‌پور با همان چهره خندان و پرحرارتش جلوي دوربين برنامه 90 رفت تا با طرح اين مسابقه اس‌ام‌اسي كه آيا با رويكرد برنامه موافق هستيد يا خير سيل راي اعتماد مردم را به سوي برنامه 90 جذب كند. ارسال بيش از 2 ميليون و 200 هزارSMS ركورد تازه‌اي براي اين برنامه پرمخاطب به حساب آمد تا ديگر بار 90 بر سياق و روال معمول ادامه حيات دهد.

هرچند كه در اين فعل و انفعال صورت گرفته هنوز هم محمد علي‌آبادي در مقام رئيس ورزش از خط‌مشي برنامه ناراضي است. او براي آنكه نارضايتي خود را علني كند در مراسم اسپانسري گروه خودروسازي سايپا از تيم‌هاي ملي، بصراحت اعلام كرد كه اگر به جاي گروهي 90‌نفره، گروهي 900نفره نيز دستاوردهاي فوتبال و ورزش را به چالش بگيرند؛ آنان بيدي نيستند كه از اين بادها بلرزند.

البته شايد خرده‌ گرفتن از رئيس ورزش هم چندان وارد نباشد، چراكه وقتي سازمان تربيت‌بدني يك برنامه قديمي «ورزش و مردم» پخش‌شده از شبكه يك سيما را دربست در اختيار خود مي‌بيند كه هيچ برنامه‌اي را از نظر دور نمي‌دارد، بايد به نوعي به مسوول ورزش حق داد كه كوچك‌ترين انتقاد برنامه 90 را برنتابد!

شايد بهتر باشد بهرام شفيع را بگذاريد در مقابل عادل فردوسي‌پور تا خودتان قضاوت درست‌تري از موضوع داشته باشيد.

جام جم

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا